W dzisiejszym świecie, gdzie technologia odgrywa kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa, dostęp do zaawansowanego oprogramowania staje się coraz bardziej istotny, zwłaszcza w kontekście edukacji. Program „Wirtualne Laboratoria Przyszłości” (WLP) w Polsce jest świetnym przykładem innowacyjnego podejścia, które ma na celu zapewnienie uczniom i nauczycielom szkół ponadpodstawowych w całym kraju dostępu do zaawansowanego oprogramowania naukowo-technicznego oraz komputerów o dużej mocy obliczeniowej w chmurze.

Do tego pilotażowego programu trwającego od listopada do końca stycznia, przystąpili uczniowie klasy 2at kształcący się w zawodzie technik informatyk razem z nauczycielką, panią Anną Słotwińską-Jakubowską. Celem programu WLP było zniwelowanie barier, które utrudniają naukę oraz rozwijanie pasji i umiejętności wynikających z lokalizacji użytkownika czy dostępności sprzętu. Dzięki Wirtualnym Laboratoriom Przyszłości uczestnicy mieli możliwość poznawania najlepszego na świecie oprogramowania, doskonalenia swojego warsztatu i realizowania wymarzonych projektów.

Jednym z elementów programu WLP, w którym uczestniczyli uczniowie technikum, było uczestnictwo w kursie Blender, poziom 1. Blender to profesjonalne oprogramowanie do tworzenia grafiki 3D i animacji, szeroko stosowane w przemyśle filmowym, grach wideo, architekturze i wielu innych dziedzinach. Kurs ten miał na celu zapoznanie uczestników z niezbędnymi narzędziami do pracy z obiektami 3D w programie Blender.

Pierwsza część kursu koncentrowała się głównie na nauce modelowania. Uczestnicy poznali najczęściej używane skróty oraz nauczyli się tworzyć różnorodne projekty, takie jak książki, meble czy rysunki techniczne. Kurs był tak zaprojektowany, aby zdobywana wiedza była odpowiednio usystematyzowana i przekazywana w sposób łatwy do przyswojenia.

Podczas kursu uczestnicy nauczyli się podstaw obsługi programu Blender, operacji i modyfikatorów na obiektach 3D, edycji geometrii brył oraz podstaw materiałów i renderowania obrazów. Uczniowie przystępując do tego programu chcieli rozpocząć swoją przygodę z grafiką komputerową 3D w programie Blender, a nabyte umiejętności wykorzystać do opracowania swoich projektów, które mogą być wydrukowane na drukarce 3D wykorzystywanej w innym projekcie realizowanym w naszej szkole, a mianowicie w projekcie „Droga do przyszłości”.

Wirtualne Laboratoria Przyszłości to innowacyjny program, który otwiera nowe możliwości edukacyjne dla uczniów i nauczycieli w Polsce. Dostęp do zaawansowanego oprogramowania i komputerów o dużej mocy obliczeniowej staje się teraz bardziej otwarty i wygodny, dzięki czemu każdy, niezależnie od lokalizacji może rozwijać swoje umiejętności i pasje w obszarze nowoczesnych technologii.

                                                                                                                                                                   Opracowała:

                                                                                                                      Koordynator projektu w szkole:

Anna Słotwińska-Jakubowska