Przemówienie dyrektora szkoły

Dzień dobry Państwu!

Witam bardzo serdecznie wszystkich, którzy przybyli na naszą uroczystość.

Motywem przewodnim dzisiejszego spotkania będzie most. Dlaczego? Niech odczytają ten obraz Państwo jako metaforę związku przeszłości z teraźniejszością. Przez ten most przeszło ponad 300 nauczycieli, wielu pracowników administracji i obsługi, a wreszcie ponad 7000 tysięcy absolwentów.

1 września 1953 r. rozpoczęła działalność szkoła ogólna jedenastolatka pod nazwą Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące w Bełżycach. W 1967 roku utworzono odrębną szkołę podstawową i Liceum Ogólnokształcące. W roku szkolnym 1972/73 Liceum Ogólnokształcące otrzymało imię Mikołaja Kopernika i ufundowany został sztandar. W roku 1980 decyzją Kuratora Oświaty został utworzony Zespół Szkół, który od 2003 roku nosi imię Mikołaja Kopernika, a w skład Zespołu wchodzi obecnie Liceum Ogólnokształcące, Technikum, Branżowa Szkoła I stopnia, Branżowa Szkoła II stopnia i Liceum dla Dorosłych.

W dzisiejszej uroczystości towarzyszą nam dwa sztandary: historyczny już sztandar Liceum i sztandar Zespołu.

Szkoła od 1953 roku przeszła wiele zmian, które były zależne od polityki państwa, ale także pomysłów dyrektorów i koncepcji organu prowadzącego, którym przez lata było Lubelskie kuratorium oświaty, a od 1999 r.  Powiat Lubelski.

Na tym slajdzie widzą Państwo nazwiska dyrektorów Kopernika.

Mam to szczęście i zaszczyt, że kilku z nich znałam, znam osobiście. Są dziś z nami pani Elżbieta Kaszlikowska  i Pan Stanisław Banach, dyrektorzy, którzy przyczynili się do rozwoju szkoły, wprowadzenia nowych kierunków kształcenia i poszerzania bazy dydaktycznej. My kontynuujemy ich dzieło i staramy się wprowadzać w życie swoje pomysły, które mamy nadzieję służą naszej szkole.

A na co zwracają uwagę uczniowie?

 Pokażemy teraz film z naszego Instagrama, który z inicjatywy uczniów,  nazywanych ekipą Instagrama, został upowszechniony pod nazwą „Rzeczy, które w naszej szkole po prostu mają sens”.

Jak Państwo zauważyli nie był to film panoramiczny, z prostego powodu – był przygotowany do oglądania na smartfonach. Zachęcam do śledzenia naszego Instagramowego profilu, ponieważ pojawiają się tam materiały przygotowywane wyłącznie przez uczniów.

A nasi uczniowie, ci obecni, ale także ci, którzy są absolwentami „Kopernika” zawsze wyróżniali się kreatywnością i ambicją. Angażowali się w życie szkoły i środowiska lokalnego. Pod kierunkiem nauczycieli realizowali projekty i przedsięwzięcia naukowe, sportowe a także artystyczne.

I jak to w szkole, jedni uczyli się z ogromnym zapałem, inni z trochę mniejszym, ale znakomita większość naszych absolwentów pełni dziś ważne role społeczne. I z tego my nauczyciele możemy być dumni.

 Mam nadzieję, że czas spędzony w murach tej szkoły był czasem ważnym, wspominanym dziś z sentymentem. Niektórych ten sentyment zatrzymał na dłużej i są dziś u nas nauczycielami lub pracownikami administracji i obsługi. Stanowią 20% składu ekipy „Kopernika” ( tak lubimy o sobie mówić).

Jak wcześniej wspomniałam, szkoła  rozwija się dynamicznie. Ten rozwój jest możliwy dzięki wsparciu organu prowadzącego, organu nadzorującego i wreszcie Ministerstwa Edukacji  i Nauki, do którego występujemy o środki z rezerwy subwencji oświatowej. Do rozwoju przyczyniają się również rodzice, którzy zawsze angażowali się w życie szkoły, mam tu na myśli przede wszystkim tych, którzy wchodzą   w skład Rady Rodziców z ich przewodniczącymi na czele.

I za to nieocenione wsparcie chciałam serdecznie podziękować.

 Dziękuję nauczycielom, którzy pracowali i pracują w Koperniku za ciężką pracę, jest ciężka, bo to praca z emocjami i na emocjach.

Dziękuję Pracownikom administracji i obsługi, bo bez nich ten szkolny system po prostu nie działa.

Dziękuję absolwentom za to, że kiedyś wybrali tę szkołę, byli tu i zostawili cząstkę siebie, a dzisiaj są z nami, żeby świętować ten jubileusz. My nauczyciele i pracownicy byliśmy i jesteśmy dla Was drodzy absolwenci i uczniowie.

Zapraszam wszystkich Państwa do tego, abyśmy chociaż na chwilę otworzyli się na wspomnienia, bo głęboko wierzę w to, że pamięć o przeszłości kształtuje naszą tożsamość.

 Jestem  świadoma, że nie da się w pełni pokazać dziś całej historii tych 70. lat, ale wierzę, że poruszymy dziś strunę w sercu, która odpowiada za wzruszenia. Powspominajmy i powzruszajmy się zatem.